|
FOLYAMATJAVÍTÁS
Az eXaperio megközelítésében a folyamatjavítás első lépéseként azt kell ellenőrizni, hogy a folyamat ismert és megfelelően dokumentált-e. Ezt követően megnézzük, hogy mik a folyamat problémás működésére utaló tünetek. A tünetek rendszerezése után következik a gyökér okok meghatározása, amikor is minden felismert problémás jelenséget visszavezetünk arra a legvégső okra, amely valójában kiváltja az adott tünetet. A gyökér okok feltárása és elemzése után döntjük el, hogy a folyamatjavítás revolucionista vagy evolucionista módja-e a célravezetőbb. E döntést követően alkotjuk meg az adott helyzetben legjobban alkalmazható eljárást az ismert módszertanok (pl. BPR, Lean, Six Sigma, stb.) eszközkészletéből.
Helyzetfüggő módszertan kell! Nyilván más folyamatjavítási technikákat igényel egy multinacionális nagyvállalati közeg, mint egy gyorsan növekedő egykori kisvállalkozás. Az eXaperio mindig az adott szituációra szabottan végzi a folyamatjavítást. Nem hiszünk sem az univerzálisan alkalmazható módszertanokban, sem abban, hogy egy problémát csak egyféle módon lehet megoldani. Abban hiszünk, hogy mindig helyzetfüggő módszereket és eljárásokat kell követni, amelyek kialakításánál azonban célszerű figyelembe venni az ismert, elfogadott és bevált eszközöket.
A gyökér okok feltárása nélkül nincs siker. Az eXaperio megközelítésében nagyon hangsúlyos annak a vizsgálata, hogy a folyamat működése során tapasztalt hatékonysági problémáknak, tüneteknek mi a valódi oka. Ennek hiányában ugyanis a folyamatjavítási kísérlet a tünetek kezelésében fog kimerülni. A tünetek elfedése pedig akár szükségtelen új lépésekkel bonyolíthatja a folyamatot, vagy más területen okozhat újabb működési problémákat.
Mit vizsgálunk a folyamatok működésében? Először is azt, hogy valóban a folyamattal van-e baj, vagy azzal, hogy azt nem ismerik és/vagy nem tartják be. (Utóbbi esetben talán nem a folyamatot, vagy nem csak a folyamatot kell megváltoztatni.) Ezt követően a folyamat egészével kapcsolatban vizsgáljuk meg, hogy vajon tudja-e minden szereplő, hogy mi a folyamat célja, mi az értékes végterméke, miért fizet ezek közül a vevő és/vagy mi a folyamat hozzáadott értéke az esetleges belső vevő számára. (Ha szereplők nincsenek tisztában ezekkel a dolgokkal, akkor talán nem a folyamat megváltoztatása szükséges, hanem a szereplők képzése.) Ez után következik az egyes folyamatlépések vizsgálata: ki, mikor, mit és hogyan csinál; mit vesz át az előző folyamatlépéstől és mit ad át a következő folyamatlépésnek; mi az adott lépés hozzáadott értéke.
Az eXaperio folyamatjavítási szolgáltatása helyzetfüggő megközelítéssel és eszközökkel elemzi az üzleti folyamatokat, azonosítja a működési problémák gyökér okait, és biztosítja azok megszüntetését. A szolgáltatás eredményeként teljesen újratervezett, vagy lépéseiben finomított, egymással összehangolt, jól dokumentált, és mérhető üzleti folyamatok jönnek létre.
vissza
|